Tuesday, July 12, 2011

Before and after

Al Fatihah utk saudara Baharuddin Ahmad yg meninggal dunia akibat serangan jantung. Lokasi kematian aku x sure sgt. Mgkin semasa dlm perjalanan ke hospital atau di lokasi dia di tahan ataupon di hospital. Semoga rohnya di tempatkan bersama sama dgn org yg beriman.

Its always sad to hear about death of somebody. Especially those yg rapat dgn kita. I experience it with the death of grandma and Pak Long. Its really painfull coz they meant a lot to me. Kepada keluarga arwah Baharuddin, semoga mereka tabah menghadapi dugaan ini.

Bila aku tgk kat youtube kebanyakan video (yg confirm kondem gomen), aku marah dan sedih. Marah sebab benda ni boleh di elakkan kalau mereka yg berarak tu dgr kata and gather kat stadium Merdeka without the need to berarak. Mcm ko nak tgk concert, ada ke ko nak berarak ramai2 dari KL Sentral or Petaling Street utk ke std merdeka? Sah sah kena maki hamun dgn peniaga2 kat situ dan confirm ko x sampai std but ko end up kat lokap. Aku sedih pasal kebanyakan yg join rally ni, org Islam... Org melayu.... Dan yg paling aku x ble terima budak2... Ko tu dah la tgh blaja lagi. Mkn minum... Mak bapak ko yg tanggung. Kalau kena tangkap, sapa yg susah? Mak bapak ko jgk yg susah. Mmg la mak bapak ko yg susah, bkn mak bapak aku... Tp bile ko nal carik keje nnti bile ko grad, rekod ko busuk sbb ada rekod kena tahan polis. Sapa nak amik ko keje....

Eh... Emotional plak... Rilek...rilek..

Mmg la majoriti kat Malaysia ni org kita yg ramai... Tp perlu ke kite terjemahkan x puas hati kita mcm ni? PRU smpai nnti, pegi la mengundi. Kalo blm daftar lagi, pegi la mendaftar skrg... Ckp mcm ahli politik, bile PRU sampai, mengundi pon tak. Kecoh je lebih. Takut pilihan raya nnti tu x adil sbb Najib bkn mcm Pak Lah ( u know what i mean)? Come on la.... Yg BN menang PR kecil baru ni semuanya mmg tmpt BN asalnya sblm PRU 2008. So apahal la ko nak takut sgt? Kalo takut sgt, pindah la dok kat spore ke, melbourne ke, thailand ke.... Kat sana kan gomen diorg x halang korang nak berhimpun ke berarak ke sbb to them your number dont mean a thing. X kan la gomen Msia nak pegi hantar trak FRU kat Australia ke US ke... Semata mata nak sembur air or tembak tear gas kat diorg. Elok nak buat mcm tu, terus jd perang besar antara Msia dgn negara tu. Sah sah Msia kalah. Then kita hidup mcm kat Palestin tu or worst, cinamen take over the country. Aku rasa itu yg korang nak agaknya...

Emo lagi...ish..

Back to the topic.
Sblm Bersih 2.0 rally 709, gomen dgn media massanya mengprovoke rakyat yg rally ni akan membawa keburukan lebih dari kebaikkan. It will bring disaster. Hari hari bila berita je... Memula mesti pasal Ambiga...pasal Bersih... Pasal Pas... Pasal Anwar... Naik muak aku tgk.. Terpaksa la aku bukak channel 613 bagi Ayra tgk Minnie. Minnie walaupon seekor tikus, tapi lagi bagus dari Buletin Utama. Di internet plak, Malaysia Insider & Malaysiakini melaporkan yg sebaliknya pulak. Antara artikel2 yg sempat aku baca... Lebih 100k org akan menyertai Bersih 2.0. Parti ni nak hantar bla..bla... org utk menyertai. Walau apa pon terjadi, perhimpunan Bersih 2.0 tetap akan dibuat.

And then YDPA pon bertitah supaya tidak di adakan perhimpunan.... Wakil dari Bersih berjumpa dgn baginda & gomen bagi buat perhimpunan. Tp buat di stadium yg dicadangkan gomen.

Bersih pilih stadium Merdeka. Gomen and MB Selangor bg cadangan buat d stadium Shah Alam. Dua2 pihak tetap dgn pendirian memasing. Maka perhimpunan tetap akan berlangsung walaupon gomen x kasik.

Bila x kasik, kalau ko jd gomen... Apa ko kena buat? Apa lagi... Cancelkan cuti semua pegawai polis & FRU. Tumpukan utk perhimpunan ini. Perlu ke sediakan medic atau ambulan utk perhimpunan tu? Buat apa.. Bkn aku kasik pon diorg berhimpun. Diorg sebok nak buat, diorg la kena sediakan semua tu patutnya.

Back tu Arwah Baharuddin case. Polis yg mengawal dia tu bodolah. Patutnya, dia call la pegawai atasan dia bgtau ada kes kecemasan... Ini tidak, buat dek.... Je. Dah dekat 10 min arwah tu nazak, baru nak call. Kereta polis sampai (if ikutkan petikan video tu) 25min selepas tu.

Aku respek kat AI, tgh chaos mcm tu dia bole remain calm jer brckp dgn camera wartawan antarabangsa. Mmg terserlah le tokoh kepemimpinan dia. Mmg layak dia jd ketua pembangkang. Tp di mana dia semasa semua org baru nak berkumpul? Kenapa dia tidak di tangkap? Sedangkan Mahfuz, Ngeh KH, Ambiga kena tangkap? Senang jer... Sbb dia ketua pembangkang. If polis tangkap, confirm jd kes besar yg boleh.melarat lebig teruk.

Yg 1k lebih ditangkap tu mesti suka. Dah penat penat berarak, then kena tangkap then bole tunaikan solat.dgn aman then bole.makan2 mcm g berkelah... Ish... Seronok... Seronok. Then mlmnya bole dibebaskan dgn jaminan polis.

Post Bersih 2.0... Org ni nak saman org tulah. Gomen ckp ni... Pembangkang ckp tu... Perhimpunan tu aman hinggalah pihak polis bertindak ganas..... Mcmane x ganas... Dah prior to that day dah bgtau yg polis akan gunakan kuasanya utk meleraikan perhimpunan tu. Amaran telah di beri lama sblm hari tu, so bile smpai harinya ko still berdegil, apa perlu aku buat?

Sampah selepas perhimpunan tu sapa yg bersihkan? Ada la segelintir yg bersihkan tmpt tu. Yg lain? Hampeh.....

U know what... Drpd Najib, aku lagi suka Tun. Why? Tun will arrest those party yg nak organize such an event prior to the day of the plan event. He will make sure that the rally wont take place. He will ensure media blackout on anything with regards to the Bersih 2.0 plan. So there will be no need for people to berhimpun. Peniaga x perlu tutup kedai. Everything will run as if nothing happen. But Najib x mcm tu.... Ko bole baca malaysiakini. Ko bole post kat twitter or fb apa je ko nak. Ko bole tulis blog sesuka ko. Ko bole post video kat youtube tanpa sekatan. Ko prasan tak semua ni?

Every action have its reaction. Cause and effect. Whats goes around comes around. Aku x nmpk any goodness comes out from the rally. Aku nmpk kemusnahan. Aku nmpk kematian. Aku nmpk sampah sarap. Aku nmpk org kena pukul. Aku nmpk org kena tangkap.

Aku nmpk betapa risaunya pak lang aku sampai setiap minit dok asyik mengadap telepon dia. Aku pon sama... Tp lebih kpd tweet & live streaming of news from korg. Korg tau tak if keadaan x terkawal, x kesah le polis yg mengganas ke org ramai yg mengganas, tentera akan mengambil alih dan darurat akan diumumkan. Ko nak Malaysia kita ni darurat?

9 July 2011 pasti dikenang. Bagi sesetgh pihak, ia adalah hari di mana proses demokrasi bernyawa di bumi Malaysia. Ada yg menyumpah seranah, ada yg menyokong... Tp x pergi pon berhimpon. Ckp jer lebih. Ada yg membawa diri kluar dari Klang valley sbb nak lari dr Bersih. Dan pelbagai lagi ragam rakyat Malaysia.

And guess what? We are back to our normal chores. Kita g kije mcm biasa. Cuma parut tu masih ada. X kan hilang...

posted from Bloggeroid

No comments: