Tuesday, October 06, 2009

Kaum! Aum!!

Aku rasa lah kan... Selepas jer DSAI dipecat tahun 1998, mcm2 benda yg x pernah kite terpk akan terjadi di negara kita, boleh terjadi among others: Demonstrasi jalanan secara ganas, sumpah menyumpah, liwat & of coz racial tension.
Psl demonstrasi jalanan & others tu korg ble tafsirkan sendiri lah. Aku cuma nak touch psl racial tension jer. Bkn ape, aku nak ceritakan pengalaman aku psl duduk dlm masyarakat multiracial. If kite tgk skrg ni, Melayu, Cina & India dah mcm berpecah belah. Dulu perkara psl azan, kuil or other matter which related to racial matters, we discuss secara aman. If ader yg x puas ati, diorg akan buat demonstrasi secara aman or bentang kain rentang jer. Not like now...
Aku ni dibesarkan di estet. Bapak aku keja kat Sagil Estate, Tgkak, Johor. Tmpt aku ni kira dekat ar dgn Gunung Ledang. Air kat umah pon x payah byr coz pakai air gunung. Sejuk woo!! kalau mandi. Biasa la, if dok dlm estet, dah tentu ade cine, melayu & india kerja dlm estet tuh. Since bpk aku kerja middle class, So mcm dlm piramid mknn, kitorg ni kira dok tgh2 diantara mgmt & pekerja.
Mcm biasalah, aku mesti akan rapat dgn anak2 jiran umah bersebelahan & bersekolah kat Tgkak. Jauh gak ar. Kena naik bas dlm 2o min baru smpai skolah. Nak buat mcmane, pekan Sagil (masa tu ar) blm ader skolah menengah. So kena ar g jauh sket. So ramai kawan aku terdiri dari cina & india. Melayu pon ada gak, tp most of them kwn kat skolah jer since diorg ni dok Tgkak.
Rakan2 baik mase tuh (from tadika to secondary school) ialah Pratheep, Shah, Chai, Kevin, Azril, Leong, Surian, Mazlan a.k.a udit, Vishnu etc. Ni lah kengkawan aku dari kecik smpai ler masuk sek men. Kitorg mmg rapat, main bola, rounders, mandi sungai, swimming pool, ketuk ayam (wonder whether u guys know or not bout this game. ader nama lain but aku lupa), badminton, guli, perang2 among others. Even golf pon kitorg main. Cam biasa la, game yg kitorg main ikut musim. If tgh musim Piala Thomas, sebok lah main badminton etc.
Nak di jadikan cerita, Estet tmpt tinggal kitorg ni almost every year ade buat sukaneka. Mcm2 game ader. Bolasepak, tarik tali, lari dlm guni, merentas desa etc. Tp family aku slalu jd penganjur jer instead of participant. Tapi x tau camane, ada 1 tahun tuh, mak aku participate dlm tarik tali & menang plak tuh!! Then mgmt estet ni plan nak suruh bebudak estet ni assemble team bola utk participate. Aku pon organize ar satu team bola terdiri dari most of kwn2 aku & ader ar beberapa org yg nak cukupkan korum. 1 team kena ade 15 org. Ramai tuh!! (FYI, umah aku ni terletak betul2 dpn padang bola. So mmg, almost tiap2 petang mmg turun main bola.)
Last2 masa pendaftaran tuh ada 2 team jer. 1 team rojak (team aku ler tu) & 1 team consist of indian jer (most of them anak2 pekerja yg mmg ramai!). Mgkin tgk 2-2 team ni cam x balance jer. Kena ar pecahkan 2-2 team so that x berat sebelah. Dah selesai bahagi2 kedua2 team, undi pulak nak bezakan team. Team aku pakai baju & team lagi 1 kena bukak baju, so b4 kick-off amik ler gmbr....
Nmpak mane aku ker?
Since kitorg ni x penah main sekali, memang main buruk sekali ar. Dah mcm semut hurung gula. Mane bola tuh pegi, kerumun ar bebudak kejar bola tuh... Aku pon cam dah mls ar nak main. Jalan jer kat tgh padang smbil borak ngan kekwn aku. If ikutkan dr statistik (ceh! mcm ade jer) team aku mmg lauk ar. Nasib baik GK aku mmg superb ar. Ditambah ngan xde luck team lwn, team aku berjaya menang game tuh 1-0. Agak2 korg, sape la score gol kemenangan tuh, ek? heh heh..akulah org nye.
Sejak dari tu, kwn aku makin ramai. Bkn pasal aku score gol kemenangan, but since that game, kitorg yg main bola time tu continue main bola bersama pas sukaneka tuh.
Mmg ar ader gaduh2. Adat berkawan ar. But xder ar smpai menghina mencaci membunuh ke. Pas gaduh, kitorg kwn balik.
Eventho aku dah lost contact ngan most of kwn kecik aku, but aku still remember & bandingkan dgn aper yg terjadi skrg. Yg Cina brkwn ngan cina jer, yg india brkwn ngan india jer. Melayu? sama jugak la. Even Melayu pon berpuak2 gak. Sedih gak aku tgk. Tp nak buat mcmane, korg sendiri yg nak jadi mcm tuh.
Bwk2 ar baca Al-Quran, mane ade ayat2 dlm Al-Quran yg nak kite benci membenci sesama agama apatah lagi duduk kat dlm satu daerah ker negara ker rumpun ker...
If terus jadi mcm ni ar, kite ni serupa jer ngan Palestin & Israel tuh. Or Fatah & Shi'ah. Sesama Islam tp berlainan fahaman. Cmane ar Palestin nak aman? Kita pon kelak boleh jadi mcm tuh.
So pikir-pikirkan ler kgkwn semua!

No comments: