Saturday, January 09, 2010

I Wonder Why....

Hmm...

Pelik...

Apsal The Herald Tribune sebok nak pakai kalimah Allah bagi menggantikan perkataan tuhan?

Sejak bila plak Allah jadi tuhan mereka? Adakah Allah tu bermaksud the holy trinity which are the father, jesus & the holy spirit ka ghost? Sudah tentu tidak!

Setau aku, Allah SWT adalah esa, the One. Tidak beranak dan tidak diberanakkan. Bukan lelaki ataupon perempuan. Dan dah tentu Allah ada 99 nama lagi. Dan paling penting, Allah bukan perkataan dlm bahasa melayu. Tp terjemahan dari bahasa arab.

Nak tambah kompius aku, ngape dlm bible ke old testament xder plak sebut yg Allah tu tuhan mereka? Mengapa dlm Al-Quran jer ade sebut yg Allah SWT itu tuhan?

Org kristian kata yg di Sabah, Sarawak, di Arab, Indon etc mereka menggunakan kalimah Allah utk menggantikan perkataan tuhan bila ditranslate ke dlm bahasa mereka. Be it Bahasa Melayu or Indon or Arab. Tp aku pelik.... mengapa negara yg aku sebut td tuh majoriti penduduknya adalah penduduk Islam? Mengapa di US, UK or even Spain...xder plak diorg sebok2 nak guna kalimah Allah bagi menggantikan tuhan...

Mmg...if iman kita kuat, benda mcm ni bkn halangan buat kita. Tp apa akan jd pada anak2 kita kelak? Adakah mereka akan belajar yg tuhan yg mereka sembah sama dgn tuhan yg org kristian sembah? Kan ke celaka jadinya kelak...?

Waktu solat Jumaat td, khatib berkhutbah ttg hal ini. Aku mmg suka solat Jumaat di Masjid Darul Ehsan ss15 Subang Jaya. khutbahnya x ikut teks biasa, tp bkn tiap2 kali. Sesekali je ikut teks. Bacaannya pon sedap didgr. X der la buat aku tertidur setgh jln. Khutbahnya dah tentu mengupas ttg penggunaan kalimah Allah yg sepatutnya eksklusif utk umat Islam.

Cerita ni bkn baru, tahun 1986 pon penah terjadi. Namun gagal. Ada 4 perkataan eksklusif utk org Islam di Malaysia. Allah, Baitullah, Kaabah & Islam. 10 negeri telah memperkenankan fatwa ini kecuali P Pinang, Wilayah Persekutuan, Sabah & Sarawak.

Skrg mereka mencuba lagi. Dah sememangnya tugas Mercenaries utk menyebarkan agama kristian ke seluruh dunia. Dari zaman portugis menyerang Melaka hingga kini. X pernah putus asa utk menyebarkan hingga kini. Korg mesti tau ttg motto diorg, kan? Yup 3G is their motto. Skrg kan tgh era 3G...kan ke pelik lama sgt nak masuk era 4G ke 5G?

So apa patut kita sbg umat islam di Malaysia buat? Bakar setiap church yg ade? Guna kekerasan? Tidak sama sekali. Islam x pernah mengajar kita utk menggunakan kekerasan sbg kata pemula. Islam mengajar kita utk berunding dahulu. Jika semua cara diplomasi gagal, baru kekerasan digunakan sbg langkah terakhir.

Hope that kerajaan dpt settlekan perkara ni secepat mungkin. Bkn apa, aku bosan bila PAS, KeAdilan sibuk kata yg ini semua gimik politik UMNO bagi mengaburi kes kehilangan jet pejuang TUDM. Adilkah semua ini? PAS yg byk kononnya ahli ulama boleh plak menyokong keputusan mahkamah. Hmm.. dunia dah terbalik..

Repent. The end is near. Inilah tanda2 kecil dunia nak kiamat.

1 comment:

j or ji said...

Umat Islam Wajib memilihara nama baik Allah