Tuesday, August 10, 2010

Bejing Trip: The Review

Fuh... Since Erma dah kije & Ayra g nursery ni, makin bz kehidupan kami sekeluarga skrg nih...

So aku nak tulis psl trip ni as short as simple as I can...


1st night/day/night:



  • Blm pape lg...dah x best coz flight delay...Patutnya ETD2340. Skali delay smpai 0200. Bosan rupanya dok kat KLIA memlm. Dah la kedai byk tutup...Nak beli air..100plus tin = RM8. Air mineral pon sama. Nyesal aku tak bwk botol mineral kosong...at least ble top up kat bilik merokok - free jer. Nasib baik ader port utk melepak smbil tgk ulangan World Cup. Jadilah utk mengisi masa. Nak tido...takut xble tido plak dlm flight nnti.



  • 0200 naik flight. Pergh...sempit seh! Air China pakai Boeing B2821... Rasanya kalo naik MAS, mcm naik domestic flight. Bayangkan flight selama 6 jam, duduk secara tegak tanpa ble baringkan seat? Kesian ngan those yg dpt seat mcm tuh...Aku? nasib baik dpt seat yg berhadapan dgn emergency exit. Eventho aku xble nak baringkan seat, at least kaki aku ble menjulur dgn jayanya..heehe.











    • Gmbr kat atas ni korg rasa aku amik pkl bape? Pkl 4.30am beb! Yup... China siang awal seh.. Even subuh pon around pkl 4.30am. So korg bayangkan lah if pkl 6.00am mcm mane rupa gamaknya...









    • Gmbr kat atas ni plak kat Bejing airport. Xde benda kot aku nak komen. Beso mmg beso, tp kosong jer.






    • Lepas jer bekpas, terus ke 1st destinasi - Forbidden City or skrg ni dipanggil Imperial Palace Museum. Kiranya Istana utk maharaja China during their dinasties. Besor tmpt ni. Kat Forbidden City ni jer ade lebih dari 8,000 building tp most of it utk maharaja punya concubine jer. Yg main building ader la beberapa as per below 3 photo.









    • Outside of the Forbidden City, ader lagi 1 tourist place - Tiananmen Square. Dataran ni if nak compare dgn Dataran Merdeka mcm 8 Dataran merdeka equal to 1 Tiananmen Sq. Dataran ni ble memuatkan 1 million people. Gmbr kat atas ni diambil kat Tiananmen Sq. Sayang weather hazy. Tp bkn hazy mcm kat Msia. Msia lagi teruk kot.


    • Lepas jenuh berjalan di Forbidden City & Tiananman Sq and of coz having lunch plak.... Kitorg di bawa ke Bejing most famous (if aku punya tour guide tipu aku mean...aku tipu korg ler) shopping area - Wang Fu Jing Pedestrian Street a la Bintang Walk kita la. Kat sini dari designer item sampai ler snakes & ntah aper jenis serangga la pun ada kat sini. Harga barang kat sini pon standard mcm kat Pavillion or Lot 10 or StarHill.



    • Pas jln2 cuci mata kat Wang Fu Jing Street, and pas dinner...kami di bawa plak kat Jin Sha Theater utk menyaksikan Chinese Acrobatic Show.
    • Settle tgk acrobatic show barulah kitorg dibawa ke hotel kitorg. Korg bygkan lah.. 1 whole day berjalan (& I mean berjalan betul2) di Bejing without bathing or changing cloth...lekit giler... Nasib baik x der kluar bau2 yg kurang menyenangkan. huhuhhu...

    That's it for now. Until next time....




    No comments: