Wednesday, September 30, 2009

2,292km beraya!!


Yup... mmg betul beb! Raya tahun ni aku ngan Ema beraya sejauh 2,292km! Raya sakan beb!
Aku set kat odometer keta aku time isi myk nak gerak blk ke Selama hari Jumaat 18.09 tuh sampai ler blk ke KL hari Isnin 28.09.

X cukup 2 org lagi ni!

Dahsyat, kan? Tahun ni kitorg beraya di Selama (turn Ema tahun ni). Time nak blk tuh, dah start ujan jer. OTW blk pon ujan jer along the way. Smpai jer kat Sg. Perak, Ema kol umah bgtau yg kitorg kat mane. Skali maknya bgtau yg kat Pondok Tanjung dah banjir. Kena lah exit kat Bkt Merah instead of Kamunting or Changkat Jering. Nasib baik time 1st raya tuh x ujan coz hari sabtu tuh ujan dari tghari smpai ler mlm.

Selamat Hari Raya!

Pas beraya di selama, kitorg ke Langgar, Kedah. Beraya umah sepupu mak. Then, blk KL hari Rabu ptg. Malamnye blk Gemas, Johor plak. Sedang sibuk kita semua beraya, atuk saudara aku – atuk teh meninggal dunia pada hari khamis tuh di Kg. Awat, Batu Anam. Innalillah. Nak tau lebey lanjut pasal raya di Selama, baca ler post Ema kat blog dia title Citer (sebelum dan selepas) raye kitorang..

Hari Selasa b4 that, blah mak aku melawat kubur atuk moyang aku di kg. Awat. So diorg sempat lah pegi beraya umah anak atuk Teh yg menjaga arwah. Mak ayah aku pon ade gak. Mak aku ckp yg Atuk Teh dah x kenal org. Last year mase jumpe (mmg lame gile x jumpa, sbb x rapat sgt), Atuk Teh dah start nyanyuk & x brape dgr. Xper la. Dah ajal dia. Al-Fatihah kepada arwah Atuk Teh. Moga rohnye ditempatkan di kalangan org yg beriman.
Sabtunya plak balik KL coz Pak Lang aku wat open house kat Subang. Dia mmg every year buat open house. So time ni mmg almost all adik beradik mak aku ader. Time ni jugak ler nak jumpe pak2 mak2 cik sepupu mak aku. Actually sepupu mak mmg ramai coz arwah atuk ade byk adik beradik. Kira bila turun pada aku, jadi taraf 2 pupu la, anak2 diorg ni. Ramai gak yg dtg. Tp yg aku x puas ati, ader la sorg 2pupu ni yg poyo nak mampos.
Kitorg sampai dlm pkl 12 lebih ar... so masa tu dah ramai actually sepupu mak yg dah sampai. Aku pon mcm biasa ar, masuk umah org salam ar semua yg ada. FYI, anak2 Pak Lang ( & most of kazen aku) are Liverpool supporter, so utk memanaskan suasana majlis, aku pakai ler baju MU beli kat Bandung (kat blkg tulis Manchester United BESAR PUNYE!!). Tibe time nak salam mamat sorg nih, muke dia semenyeh jer. Cam x nak amik tgn yg aku hulurkan utk bersalam. B4 that aku dah terdengar yg bapak dia ckp “sipolan (aku x ingat nama dia), MU ni!” Aku jugak terdengar yg mamat nih penyokong Arsenal. Pas jer salam nakxnak ngan aku, cepat2 mamat nih alih muka dari tgk aku. time tuh, belah sepupu mak aku ni tgh memenuhkan hall umah Pak Lang aku ni termasuk le 2pupu2 aku nih. Kengkononnya conqour ar hall tuh. Bile kekazen aku dah start ramai yg datang (plus mak2 pak2 cik aku skali ar) ngenepi jer memasing. Puas gak ler aku tgk sepupu2 aku yg kecik lagi berlari2 kat tgh hall tuh. Hehe.
Time diorg nak blk, sesi salam2 lagi ler. Mamat tuh x nak salam aku beb! Buat2 lari dari q nak salam. Mak bapak nyer ok, anaknye jer. Ceh! Kazen aku penyokong Liver pon x kesah aku ni MU fan. Itu x termasuk wife aku lagi, mamat ni plk yg poyo. Budak2 mmg mcm tuh kot.
Over plak gua. Tp nak buat mcmane. Mamat tuh mmg poyo giler.
Malamnye pas hantar Ema blk, aku men futsal ngan kekazen aku. Bwk ler adik ipar aku (acik) gak coz acik mmg tgh gile men futsal skrg ni. Jaga badan kot. Aku? Pancit seh! Lamanyer x men. Nasib baik gak ler ble main. Dah ler nak carik tempatnye susah. HTO kat USJ area Mydin & Giant. Aku x penah men kat situ. Xper la 1st time ar tuh.
Ahadnye plak gerak ke JB, hantar adik aku. Dia blajar kat JB, dok umah mak ngah aku. Kalau ikutkan, malas gak nak naik JB coz Mak Ngah nye blom blk lagi. Tapi memandangkan if aku x naik skrg, ntah bile lagi baru dpt naik & nak melawat kubur arwah atuk aku gak lagipon.
Monday, pepagi dah gerak blk Gemas. Hantar mak aku, then petangnya blk KL. Dari utara ke selatan aku & Ema beraya. Nasib baik Ema ok jer sepanjang kitorg beraya.
Hari Selasa tuh nak start balik kije mmg liat beb! Maklum ar. Dah cuti 11 hari, mmg ler liat nak kije blk. Penat? Raya beb! If x, lepak aku seh!! Jauh tuh drive. Itu x masuk ongkosnye! Hehe...

No comments: