Tuesday, April 14, 2009

MPV: Proton Exora. Perodua apa plak namanye?






Pemandangan Exora sblm dihantar ke dealers seluruh Malaysia


Well by now.. most of us already know that Proton going to launch their Exora tomorrow at KL Convention Centre. The booking as of sunday is almost 2.5k which byk la considering baru 1 mth lebih open for booking.

Utk lebih details, tgk ler blog gua sblm ni.


Since Proton dah hampir selamat melahirkan sebuah lagi model utk ditambah ke dlm line up kabinetnye, Perodua pon sedang mengorak langkah utk melahirkan MPV mereka sendiri. Dijadualkan di lancarkan hujung tahun ni, Codename D46T mengambil suntikan rakan teknikal mereka iaitu Daihatsu melalui model Boon atau Mak tirinye punye model Toyota Passo atau lebih dikenali di Malaysia sbg Avanza.

Mase gie Bandung last month, sementara menunggu Erma tengok2 baju ke apa ke di FO di jln Dago, gua ternampak ler sebuah MPV model Daihatsu yg amatler serupa dgn ape yg akan Perodua buat. Bezanye...namenye di sini bkn Boon, tp Xenia.


Rupa Xenia dr tepi

Then otw blk ke Jakarta (Ceh...mcm blk kg plak gua nih)...kitorg terserempak lagi ngan Xenia di so-call R&R hiway. Siap dok parking sebelah Avanza lagi... So korg tgk ler adik beradik lain mak bapak nih..ape bezanya? (selain nama model & companynyer la). Mane ade beza, kan?



Sementara yg lain sebok memborong Amanda & Kartika Sari punye Brownie..Gua amik gmbr ni

Since dr rupe saiz pun dah tau yg D46T ni mcm Avanza, so muat lah utk 5 org duduk. Gua masih x pasti enjin ape yg akan Perodua pakai. If x shilap...diorg akan terus pakai enjin yg skrg ni digunakan utk Myvi iaitu 1.3 & 1.5. Harga seperti yg dikabokan oleh MD Perodua ranging around RM55K to RM65K. Kire berpatutan ar...

So expect to read a lot ar psl D46T plak lepas ni...if gua rajin ar..hehe

No comments: