Tuesday, March 23, 2010

Ayah dan mak....

Mak & Ayah Berlatarbelakangkan Masjid Putrajaya
Ayah telah membuat kejutan pada minggu lepas...Mak bgtau aku yg ayah nak ikut mak turun KL dtg umah aku 4 a few majlis belah family aku...Masa tu...cuma tuhan jer la yg tau betapa gumbiranya aku pabila ayah aku nak turun KL ke umah aku...
Backtrack...
Ayah aku seorg yg tegas pendiriannya. Kalau A katanya...maka A lah katanya. no kompromi. Tahun 1996 menjadi saksi. Baru 3 hari bukak kedai runcit...kedai runcit ayah kena rompak. Abis semuanya except for rak letak brg jer terselamat dr kebajingan perampok2 tuh. Alhamdulillah kami sekeluarga selamat. Selamat sbb kami tidor di rumah....bkn di kedai. Jarak dari rumah ke kedai dlm 500 meter je.
Sejak kejadian tuh..hidup ayah hanya di kedai.... Pergilah ke mana2 pun. Mesti blk hari or before isyak menjelang tiba. Ko bygkan lah...even ari raya pon kalau bole ayah nak bukak kedai pas g solat sunat raya. Inikan cuti yg laen. Ayah abaikan...
Then tahun 2007 tiba...mgkin berkat aku nak kawen...ayah terbuka hatinya nak pindah ke Gemas alas menyiapkan umah dan bln 5 tahun tu my family move to Gemas. Ayah pulak telah meninggalkan kerjayanya sebagai tokey kedai to pekebun jaya...satu karear yg ayah mmg mahir semahir mahirnya.
Namun ayah tetap sama...tetap tak nak tinggalkan umah plak. If dulu jwpn ayah...takut kedai kena rompak..skrg...sapa nak bg ayam mkn or sapa nk tgkkan umah...
Disebabkan tu....ayah miss a lot of my growing up achievement. Ayah miss my graduation day...Ayah even miss hari perkahwinan aku di Selama. Alhamdulillah ayah ada pegi time merisik... itulah kali pertama ayah meninggalkan kedainya buat bbrp hari.
But I dont mind. Tak terasa langsung coz I noe my dad very well. But I do know my mum kinda terasa gak coz he cannot see me during grad or time aku lafaz nikah. Takper la mak... at least ayah dah dtg time risik hari tu..Itupon dah cukup bagus.

Fast track to today...

Mungkin kehadiran Ayra dlm hidup kami sekeluarga did change his attitude. Senang jer mak pujuk suh dtg umah aku. Tak dpt dtg my 1st house..dpt dtg my 2nd house pon bole ar...

For me.. I cherish every moment ayah ada d KL. Puas aku bwk ronda KL time mlm n siang. Tak cukup dgn tu...pegi plak putrajaya. Dptlah tgk hot air balloon. rezeki ayah dtg KL agaknya.




Ayra kepenatan membawak mak wan & atuknya jln2
Byk dah berubah ayah ckp. Tp ader la skali dua tuh aku terkena dgn ayah..
1st...time kat KL Sentral time Mak Ayah smpai dr Gemas. Ayah tanya samaada aku perasan @ tak yg eventho KL Sentral tuh centre of almost all kinda train yg ada kat KL but xder bunyik bising langsung. X perlu aku terpekik terlolong kat telinga ko semata2 nak beborak. If not..takkan la Ayra pon seronok jer tido...
Ader lg ler yg ayah soh aku pk....segan plak nak cite kat sini. Cam aku no dogol sgt plak. Tp mmg betul beb..Segan aku ngan ayah..hehe

Mommy & Ayra dihadapan kediaman kami
Moga pas ni Ayah senang ler nak turun KL or g memane coz aku dont mind langsung utk amik ayah & mak d gemas dan bwk ke mana2 coz they r my parent.
Luv u ayah dan mak!!


No comments: