Saturday, March 28, 2009

Pemilihan Umno..... Tun Mahathir akan kembali menjadi ahli Umno!

Selesai sudah pilihan raya utk jawatan2 didalam Umno.... Ader yg berjaye.. ader yg kalah..adat pertandingan.
Seramai 2,510 perwakilan mewakili setiap pelusuk di Malaysia, Wanita (796 perwakilan), Pemuda (791 perwakilan) dan Puteri (789 perwakilan) telah menunaikan tanggungjawab mereka utk memilih wakil didlm jawatan2 yg ditandingi setelah setiap perwakilan telah mencalonkan mereka2 yg perwakilan sebagai suara akar umbi merasakan yg terbaik.
Isu paling tak lekang yg dibualkan adalah-politik wang & siapa yg akan menang timbalan presiden Umno, Ketua & Timbalan ketua Pemuda, wanita & Puteri.
Lembaga disiplin Umno telah menyatakan dari lebih 400 kes yg dilaporkan. 30% adalah fitnah. Maka 70% lagi tuh aper? Maka mmg teruklah sebenarnye politik wang dlm Umno.
So.. sapa yg menang dlm pemilihan Umno bg penggal 2009-2013? Dah tentu korg dah tau sape yg menang & sape yg kalah, kan? Well.. let gue tulis lagi with additional no. on jumlah pencalonan yg diterima bagi membandingkan sama ada suara akar umbi (diwaktu pencalonan) dgn suara perwakilan adalah sama atau tidak... tapi bukan result utk semua tau!

Timbalan Presiden
1. Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin - 1,572 (63%). Jumlah Pencalonan - 91
2. Tan Sri Muhammad Muhamad Taib - 938 (37%). Jumlah Pencalonan - 41

Naib Presiden
1. Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi - 1,592 (63%).
2. Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein - 1,515 (60%).
3. Datuk Seri Mohd Shafie Apdal - 1,445 (58%).

Ketua Pemuda
1. Khairy Jamaluddin - 304 (38%). Jumlah Pencalonan - 52
2. Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo - 254 (32%). Jumlah Pencalonan - 62
3. Datuk Mukhriz Tun Mahathir - 232 (29%). Jumlah Pencalonan - 74

Result yg lain tuh.. korg carik sendiri ar...
Perbezaan antara yg muda dan suara seluruh perwakilan amatlah berbeza. Mmg... mmg Datuk Mukhriz ade ckp yg eventho jumlah pencalonan yg tertinggi pon x gerenti ble menang jawatan. Dan ternyata die betul.
Mengapa seorg menantu PM, didapati bersalah kerana politik wang tetapi dibenarkan bertanding (& menang plak tuh), berumur 33 tahun boleh memenangi jawatan ketua pemuda? Mengapa perwakilan pemuda terkinja2 kat dlm dewan yg mane seluruh Msia or even the whole world menjerit "KJ..KJ..KJ" seolah2 mamat nie sorg hero malaya? Siap penyokongnye nak bergaduh sbb terdgr suara2 memanggil KJ "Rasuah!...Rasuah!..." Soal bagaimana tu... x perlu ar ditanye.. korg mesti sedia maklum punye ar..... x payah susah2 pikir.
Yg paling best...mcmane Datuk Mukhriz yg menerima pencalonan tertinggi dr akar umbi boleh mendapat undian paling rendah? But if let all the perwakilan & bkn perwakilan Pemuda jer yg mengundi... sapa yg akan menang? I don think that KJ ble menang....
Gue siap ble ber'debat' ngan ayah gue lah pasal KJ ni. Gue guna perkataan debat coz .. x baik la if gue guna bergaduh... Ayah gue tu.. xkan gue nak bergaduh ngan ayah gue? Derhaka beb! Ayah gue ni mmg hidup mati dia dgn Umno. Siap jadi ahli seumur hidup Umno lagi dgn mak gue. Ada kad die if korg nak tgk. Ayah gue tgk keputusan ni dr sudut yg berbeza.... Ayah ckp "berilah peluang pdnye (KJ) utk mmbuktikan kemampuan dia". Tp gue ttp dgn pendirian gue. Gue ckp asal usul KJ ni join Umno & ape cite2 dia. Yg paling penting gue ckp.. apa yg dia buat skrg ni, if diteruskan... akan jadi lagi teruk dr ape yg DSAI buat. Track recordnye dah jelas utk menunjukkan semuanye.
Finally ayah gue jadi risau. Risau bkn ape..risau gue dipengaruhi oleh ape yg dikatakan oleh pembangkang telah meracuni kepala otak gue. Then gue bgtau ayah.."yg bgtau semua ni.. bkn pembangkang..tp org Umno sendiri" Gue namakanlah beberapa name plus yg paling ayah gue respect.."even Tun Mahathir pun ckp mcm tuh". If sembang ngan ayah... mmg x puas punyalah... mcm2 ble borak arr. mcm2 gue ble belajar dr die. dr pengalaman die... Insya Allah gue ble bezakan mane yg baik & mane yg buruk pon hasil dr ayah.
So back to Umno story.. lepas jer dpt tau KJ menang.. gue risau.. Gue risau if pemilihan utk jawatan Timbalan Presiden bakal menjadi perkara yg sama. Alhamdulillah.. Muhyiddin menang dgn majoriti 63%. Byk tuh... so dptlah di simpulkan yg perwakilan pemuda & perwakilan keseluruhan Umno bukanlah sama. Perwakilan Pemuda Umno ble gue kategorikan-bebudak lagi ar. Dpt duit jer.. rambang mata.
Hope that Najib & his so call dream team can rebuild Umno image as well as BN image pada rakyat Malaysia.
& to make it better.. Tun Mahathir make a surprise visit to the Umno General Assy today. Among his words are:

"I came because Muhyiddin convinced me that there will be changes" also later congratulate Datuk Seri Najib on his excellent speech. Tun might re-join Umno when Pak Lah bersara on 1st April 09.

So its not bad along the way. There seems to be light at the end of the darkness after all.

No comments: