Thursday, August 20, 2009

Ramadan & Hari Kebangsaan

Weekend ni, semua umat Islam di seluruh dunia akan menyambut kedatangan bulan ramadan al-Mubarak. Kejap jer rasanye masa berlalu. Sebulan slps tu, Raya plak.. Ish...ish... Mcm x percaya jer. Tp itulah hakikatnye.

Kepada semua umat Islam, di ucapkan selamat berpuasa. Jika ada salah dan silap...yg sengaja ataupun tidak, maafkanlah.

Another occasion yg kite akan sambut adalah hari kebangsaan negara yg ke-52 hujung bln ni.

Aku rasa cam pelik jer tahun ni. If tetiap tahun, time skrg ni la..dah berlambak kereta pasang flag dgn berbagai style. Ader yg tampal flag besar kat atas bonet depan, ader yg susun bendera bebanyak kat cermin depan keta dsb. Tp tahun ni... aku ble kiralah bape keta yg ader pasang. Atau bcoz dah x der flag free dpt kat stesen myk? If thats the case... kedekut betul rakyat Msia skrg ni. Mungkin juga memasing lebih sibuk nak beli mask dr beli flag kot. Aku? Tgh sebok nak pasang ler ni. Tgh tunggu gam double sided tape kat cermin keta aku tuh stick dgn kuatnye. Then baru aku pasang flag. Bkn ape...nnti pepenat pasang flag, baru bawak laju sket, dah tercabut. Rasa bersalah plak nnti. Dah ler buang smpah merata2, nnti flag tuh kena pijak ker kena langgar dgn keta lain yg lalu lalang ker..kan menjatuhkan martabat negara tuh..hehe.

Berckp pasal mask, aku rasa tahap kesedaran rakyat msia masih rendah lagilah. Asal aku & Ema kua g memane, kitorg pakai ler mask. Yelah... dah tau mcmane bahayenye H1N1. Agaknye rakyat Msia ni semua nak kena dulu kot baru lah sedar bahayanye H1N1. Ataupon badan diorg dah kebal dari kena penyakit berbahaya ni agaknye.

Apapun, diharap penyakit berbahaya ni akan berhenti lah hendaknye dari terus membunuh. Semoga dgn kedatangan bulan ramadan ni dptlah mengurangkan penularan (betul ker perkataan ni?) wabak berbahaya ni. Amin.

Selamat menyambut Ramadan al-Mubarak & Hari Kebangsaan ke-52!

No comments: